HTML



Óramutató.hu

Oris, Nomos, Fortis, Sinn, Tag Heuer, Frédérique Constant, Breitling, Jaeger-LeCoultre, Ferrari, Hamilton, Vacheron Constantin, Guess, GC, Kenneth Cole, Breitling for Beintley, MEXX, Officine Panerai hírei...

Címkék

Címkefelhő

2008.12.10. 00:44 Óramutató

Fortis Flieger Chronograph – tartósteszt

Az űrhajós és pilótaórák piacán már évtizedek óta meghatározó szereplő a svájci Fortis. A repülés szerelmesei számára egy igen komoly kollekciót állítottak össze a grencheni cég munkatársai, melyből ezúttal a márka egyik zászlóshajóját, a Flieger sorozat „Chronograph”-ját mutatjuk be olvasóinknak, mely 2004-ben a „Legjobb európai pilótaóra” díjat nyerte el. Mint tudjuk, a „puding próbája az evés”, így a teszt alanyául szolgáló exkluzív pilótaórát immár nyolc hónapja teszteltük napi használatban.

Egy kis Fortis történelem

Az 1912-ben alapított – tehát hamarosan évszázados múltra visszatekintő – óragyártó az automata, önfelhúzós óraszerkezetek úttörőjének számít, hiszen az első, ilyen technikára épülő karórákat John Harwood feltaláló ötlete alapján a Fortis kezdte el gyártani, méghozzá 1926-ban. Ezt követően még számos nagyszerű találmány bevezetése és tökéletesítése fűződik a Walter Vogt által alapított céghez. A mai kronográfok elődei 1937-ben jelentek meg, tovább öregbítve az akkor már negyedszázada létező grencheni vállalkozás hírnevét. Az 1960-as évektől kezdve jelennek meg az első, speciális űrhajós órák, majd a 90-es években már a pilótaórák piacán is meghatározó szereplővé válik a Fortis. Számos rekordrepülésen viseltek és teszteltek órákat a pilóták, ezek közül az egyik legemlékezetesebb, a világ leggyorsabb vadászgépével, egy kétüléses orosz MiG-25PU Foxbat-al végrehajtott repülés volt. A svájci cég tehát egyértelműen elkötelezte magát a precíz tervezést, legjobb összeszerelési minőséget, és a különleges, strapabíró anyagok felhasználását igénylő szegmensben, amit a nagy sebességű repülés és az űrhajózás jelent.

Design és felépítés

Az igényes, kocka alakú bőr doboz kinyitása után a szaklapokban közzétett reklámokból már jól ismert „Flieger Chronograph”-ot vehettük kezünkbe. Az óra érdekessége, hogy a kollekcióban alapból a barna színű, rendkívül elegáns bőr szíjjal kínálja a gyártó, de természetesen kérhető fekete szíjjal vagy fém csattal is.
A nemesacél, speciális csiszolással (un. szatinírozott) kialakított felületű 40 mm-es óraház fényes, így rendkívül impresszív látványt kelt, de rendelhető kevésbé feltűnő, matt kialakítással is. Véleményem szerint a tesztelt fényes változat szebb és elegánsabb, mint a matt óraház, ugyanakkor nyilván a tisztán tartásra fokozottabban ügyelni kell a megfelelő fényesség megőrzése érdekében. A számlap egyszerű, fekete színű, kialakításában a repülőgépek pilótafülkéjéből ismert műszerek látványvilágát idézi. A „Flieger Chronograph” három gombbal rendelkezik, a középső hagyományosan az óra és a dátum beállítására, míg a felső a stopper indítására és megállítására, a legalsó pedig a stopper nullázására szolgál. A viszonylag nagyméretű, védett gombok szintén a pilótaórák sajátosságai, hiszen alapkövetelmény, hogy kesztyűben is könnyen kezelhetőek legyenek. Ez egyébként a hétköznapi viselet esetén is előnyös, hiszen nem kell vesződni a kis méretű kezelőgombokkal, könnyen és határozottan választhatunk a funkciókból.
A számlapot zafírüveg védi, amely amellett, hogy karcolódás-mentességet biztosít, ugyanakkor szemben a hagyományos óraüvegekkel még a tükröződést is meggátolja, ennek érdekében mindkét oldalán egy speciális bevonatot kapott. A tesztelt óra – mint minden Fortis kronográf - csavarozott fém hátlapos, melyen a gyár nagy méretű emblémája és a sorozatszám található, de természetesen rendelhető üveg hátlappal is, ez esetben gyönyörködhetünk a finom szerkezet látványában. A csavarozott hátlap kialakítás igényesebb, ugyanakkor karbantartás és tisztítás szempontjából praktikusabb is, mint a préseléses technika. Az óra egyébként 200 méterig vízálló, így akár sportolás, kirándulás esetén is gond nélkül használható.

A belül lakozó lélek

A Fortis „Flieger Chronograph” lelke a legendás ETA cég 7750-es kaliberű szerkezete. A 25 köves, 30 milliméter átmérőjű mechanikus, automata felhúzású golyóscsapágyas rotorral ellátott szerkezet 42 óra járástartalékkal rendelkezik. A klasszikusnak nevezhető kronográf óra, perc, kismásodperc (a 9-es számnál), valamint háromféle stopper (nagy másodpercmutató, percszámláló a 6-os és, 12 órás számláló a 12-es számnál), valamint dátum és napablak jellemzik. A lengésszám 28800 A/h.

Összegzés

A nyolchónapnyi használat során az exkluzív kivitelű kronográf járása megfelelően pontosnak bizonyult, havi szinten percen belül maradt az eltérés a beállítotthoz és az ellenőrzött értékhez képest. A robosztus „Flieger Chronograph” kialakítása egy pilótaórához méltóan tekintélyt parancsoló, ugyanakkor mégis kényelmes viselet. A barna bőr szíjjal inkább öltönyhöz és elegáns ruházathoz illik, a sportosabban öltözködők számára pedig a fém szíjas kivitelt ajánljuk.
Vigyázat, a népszerű „Flieger Chronograph”-okat világszerte hamisítják, de a cikkben felsorolt apró részletek alapján egyértelműen azonosíthatóak az eredeti darabok a silány másolatokkal szemben. A Fortis levédette az óra designját, és a hamisítókkal szemben bíróság előtt védte meg igazát. Külön érdekesség, hogy a „Flieger Chronograph”-nak hazai vonatkozása is van, hiszen a Magyar Légierő repülőalakulatai is ezt a típust használják, melyek egyedi századjelvényekkel vannak díszítve.
Az óra 400.000 Ft körüli fogyasztói ára a minőséghez és a szolgáltatásokhoz képest nem nevezhető magasnak, ezért a pénzért egy igényes, klasszikus és markáns kialakítású pilótaórára tehetünk szert, amely évtizedekig hű és pontos társunk lehet, egy, a technikai dolgok iránt érdeklődő férfi igazi ékszere.
 

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://oramutato.blog.hu/api/trackback/id/tr66816489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása