Tény, hogy nem mai darab, hiszen már vagy jó három éve kapható, de ez azt is jelenti, hogy érdemi tapasztalatokra alapozva lehet beszámolni az IWC ismert pilótaórájáról, a Grosse Fliegeruhrról (Big Pilotról). Az első, ami mindenkinek elsőre szembetűnik, az az óra puszta mérete: tekintélyes 46,2 mm átmérőjével és 15,8 mm vastagságával elsősorban a vastagabb csuklókon fog jól mutatni.
Második pillantásra szinte biztosan a nem csak markáns méretű, hanem formájú koronán akad meg a szemünk. A csiszolt gyémántra hasonlító koronára nem csupán öröm ránézni, hanem használni is. Csavarzárasról lévén szó külön meg kell említeni a menet finomságát: nyitáskor a korona a menet végére érve egész finoman válik el a menettől, más óráknál jellemző "ugrást" nem érezhetünk. A tervezők figyelmességét dicséri még az is, hogy a koronát teljesen visszacsavarva a korona fején lévő IWC logó mindig egyenesen áll. Egy ekkora korona láttán természetesen felmerül a kérdés, hogy az nem zavarja-e kézfejünk szabad mozgását. A válasz teljes mértékben attól függ, hogy hogyan hordjuk az Grosse Fliegeruhrt: ha egészen lent, közvetlenül a csukló csontján, akkor elképzelhető, hogy néhány kellemetlen élményben lesz részünk. Természetesen, ha egy kicsit föntebb viseljük, akkor aligha gyűlik meg a bajunk vele, sőt, igazán ezen a helyen érezhetjük, milyen kényelmes is viselni.
Maga a számlap - részben méretei miatt is - talán az egyik legkönnyebben leolvashatóak közé tartozik. Ezen nagyon nem is kell csodálkozni, hiszen ezen óráknál éppen a leolvashatóság az egyik legfontosabb követelmény. A fehér indexek a fekete számlapon értelemszerűen a nagy kontraszt hatást képeznek. A számlappal kapcsolatban talán csak annyit furcsállhatunk, hogy miért nem látták el az összes indexet superluminova bevonattal, miért csupán a negyedeknél lévőket? Szintén a tervezők figyelmességét dicséri, hogy a dátumablak hátterét a számlap színéhez igazították, igaz csak az egyik modellnél. A számlapot fedő üveget természetesen tükröződést megakadályozó bevonattal látták el, feladatát tökéletesen végzi.
A Grosse Fliegeruhrt kézbe véve a legelső benyomás a súlya. Erről elsősorban a szerkezetet körülvevő lágyvasgyűrű tehet, amely értelemszerűen a káros mágneses hatásoktól hivatott azt megvédeni. A tok felületeit rendkívül finoman dolgozták ki, a zömében matt részek közül csupán a polírozott lünetta különbözik.
A tok belsejébe tekintve az IWC 51111 kaliberét találjuk, ám hogy egyáltalán csak egy pillantást vethessünk rá, üvegbetét híján - ugye a mágneses védelem miatt - sajnos le kell vennünk a hátlapot. Mivel az 51111 meglehetősen nagy, így kitölti a tokban rendelkezésre álló helyet. A billegő az elterjedt 4 Hz helyett 3 Hz (21600 féllengés óránként) üzemel, járástartaléka - legalább is a számlap szerint - hét nap. Valójában az 51111 akár 8,5 napig is eljárna, viszont az utolsó napon az óra pontossága rendkívül romlana, ezért egy sajátfejlesztésű szerkezet segítségével az óra a hetedik napon megáll.
A szerkezet másik különlegessége a felhúzásért felelős Pellaton szerkezet, amely rendkívüli hatékonyságáról híres. Napi viselet mellett a három óránál lévő mutató, amely a járástartalékot jelzi ki, jóformán nem fog mozdulni, vagy legfeljebb a hatos és a hetes között fog ingázni. A teljesen felhúzotthoz közeli állandó állapot természetesen kihat a pontosságra is, azaz jelen esetben minél több energiát tárol a rugó, annál pontosabban jár az óra. Az IWC maga által megkövetelt nullától plusz hét másodpercig terjedő tartományban a Grosse Fliegeruhr általában napi egy-két másodpercet siet teljesen felhúzott állapotban, míg alacsony energia szintnél ez az érték akár hat másodpercig is kitolódhat.
A szíj és zsanérzár a márka nevéhez méltóan szintén kivételes minőségű darabok. A korábbi modellektől eltérően, amelyeknél borjúbőrből készítették a szíjat, itt most alligátorbőr használtak. A szíj vastagsága összhangban van az óra arányaival. A füleknél a 22 mm szélesség a zsanérzárhoz érve 18 mm-re zsugorodik. Egyes más, nagyméretű órák ismerői valószínűleg egy kicsit keskenynek találhatják a szíjat, mégis az óra keltette benyomáshoz inkább egy ilyen szíj illik, mint egy 24 vagy akár 26 mm szélességű.
A zsanérzár megmunkáltságán nagyon nincs mit kifogásolni. Ez leginkább annak köszönhető, hogy formáját nem préseléssel, hanem CNC-vel nyerte el. Természetesen a bőrrel érintkező felületek kialakítására különös figyelmet fordítottak, így aligha meglepő, hogy az IWC zsanérzárjaira sem szokott panasz lenni.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal